اجزاء و عملکرد ترمز دیسکی
نویسنده: boogh بوق
اجزاء و عملکرد ترمز دیسکی
اجزاء و عملکرد ترمز دیسکی : یک ترمز دیسکی شامل اجزاء زیر است:
- دیسک چدنی یا صفحه گردان که روی چرخ خودرو نصب شده است و با حرکت چرخ می چرخد.
- مجموعه کالیپر یا انبرک که به مفصل کنترل اضافه شده است.
- مواد ایجاد کننده اصطکاک یا لنت های ترمز که بر روی مجموعه کالیپر نصب شده اند.
زمانیکه فشار هیدرولیکی روی پیستون کالیپر اعمال شود، لنت های ترمز به سطوح دیسک ها فشار داده می شوند. افزایش فشار، کالیپر را به سمت داخل می کشاند و سطح خارجی لنت ترمز با دیسک ترمز تماس برقرار می کند.
نیروی اصطکاک بین لنت ها ، دیسک ترمز را تحت فشار قرار می دهند . از آنجاییکه ترمزهای دیسکی از اصطکاک بین لنت ها و روتور برای افزایش قدرت ترمز استفاده می کنند از کشش کمتری نسبت به ترمزهای کاسه ای برخوردارند.
اجزاء و عملکرد ترمز دیسکی
سطح اصطکاک که ، بطور مداوم در معرض هوا قراردارد اطمینان خوبی در انتقال گرمای ایجاد شده به محیط اطراف ایجاد می کند و کم شدن اثر ترمز را به حداقل ممکن می رساند . همچنین با حرکت چرخشی دیسک ترمز سطوح مذکور از گرد و غبار و رطوبت پاک شده و مانع کم شدن ضریب اصطکاک می شود.
برخلاف ترمز کاسه ای ، ترمزهای دیسکی محدودیت تولید انرژی لازم برای ایجاد فشار هیدورلیکی زیاد را برای بدست آوردن نیروی ترمز کافی دارند. به همین خاطر است که اندازه کالیپر پیستون را افزایش می دهند. این طراحی ساده تعمیرات و تعویض لنت ترمزها را آسان می کند.
دیسک گردان
بطورکلی روتور دیسک از چدن خاکستری یکپارچه و قابل تهویه ساخته می شود.
نوع قابل تهویه از دو دیسک با فین های خنک کننده تشکیل شده است . فین ها جهت اطمینان از خنک کاری دیسک از بین دو صفحه عبور می کنند.
خنک شدن مناسب دیسک عمر مفید لنت ترمز را بالا برده و از خرابی زود هنگام آن جلوگیری می کند. بعضی از روتورهای قابل تهویه باله های مارپیچی دارند که باعث ایجاد جریان هوای بیشتر و خنک کنندگی بهتر آن می شود.
روتور نوع یکپارچه در چرخ های عقب نصب می شود.
روتور نوع سوم با توجه به نوع تهویه شامل یک کاسه ترمز برای نصب ترمز دستی است.